ZOUTTHERAPIE BIJ HUIdAANDoeNinGEN

ECZEEM

Eczeem, ook wel bekend als dermatitis, dat ‘ontsteking van de huid’ betekent, is een verzamelnaam voor allerlei aandoeningen aan de huid. De twee meest voorkomende huidziekten zijn atopisch en contact eczeem. Van deze verschillende eczeem soorten kunnen de verschijnselen tegelijkertijd aanwezig zijn. In milde gevallen is de huid droog, schilferig, rood en jeukerig. Door de eindeloze jeuk en schilferige huid bestaat de neiging herhaaldelijk te krabben, maar daardoor raakt de huid verder beschadigd, schilferig en begint deze te bloeden, met een risico op open wonden en een infectie aan de huid.

Atopisch eczeem, oftewel atopische dermatitis, is een vorm van een huidziekte die vooral optreedt tijdens de kinderleeftijd. Het begint meestal voor het tweede levensjaar soms nog eerder en kenmerkt het vooral door hevige jeuk.

Kinderen met atopisch eczeem hebben een aanleg om allerlei allergieën te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor huisstofmijt, graspollen, kattenharen, en andere gerelateerde aandoeningen. Er is ook kans op het ontwikkelen van astma bij kinderen met constitutioneel eczeem.

Symptomen van eczeem

• Jeuk
  • Rode huid
  • Kleine bobbeltjes, blaasjes
  • Korsten
  • Schilferige plekken op de huid
  • Infecties die ontstaan door het krabben
  • Blaren door acute verergering van uw huid
  • Pigmentverandering

Door een zouttherapie sessie te volgen kunt u beter uw dermatitis en eczeem onder controle houden. Na een aantal sessies heeft u al minder last van plekjes, ze worden minder gevoelig en minder zichtbaar.  Het is raadzaam in ieder geval een kuur van minimaal 10 behandelingen te doen van minimaal twee keer per week. Hierdoor wordt uw huid schoner en wordt het veel ‘rustiger’.